زیپ, مقاله

چگونه از زیپ ها در طول فرآیند اتو محافظت کنیم؟!

اهن

زیپ ها به عنوان یک بخش کاربردی و تزئینی از تعداد بی شماری از اقلام عمل می کنند. اگر در طول فرآیند اتو تحت درمان نامناسب قرار گیرند، ممکن است آنطور که انتظار می رود عمل نکنند.

اجازه دهید ابتدا نگاهی گذرا به برخی از تاثیرات نامطلوب که ممکن است بر روی زیپ ها یا لوازم جانبی زیپ در هنگام انجام نشدن اتو به درستی ایجاد شود بیندازیم.

  • زیپ ها در فرآیند اتو از سطح مشخصی انقباض برخوردار می شوند. این به طور کلی در صنعت جهانی قابل قبول است. اما اگر این زیپ ها در معرض اتوی با دمای بالا قرار بگیرند قوس پیدا می کنند و دندان های آن ها نرم شده و از فرم خارج می شوند.
  • لایه محافظ روی سطح دندانه/عناصر زیپ فلزی در اثر حرارت با دمای بالا ذوب می شود و لکه هایی روی پارچه باقی می ماند.
  • لایه اکسیداسیون زیپ‌های فلزی، پارچه‌های رنگ روشنی که به آن وصل شده‌اند را لکه‌دار می‌کند، اگر قبل از اتو کردن، یک تکه پارچه بین زیپ و پارچه قرار نگیرد.
  • نوار بازتابنده زیپ های سیم پیچ بازتابنده در صورت تماس مستقیم با آهن و قرار گرفتن در معرض دمای بالای ۱۰۰ درجه سانتیگراد، هنگام گرم شدن چروک می شود.
  • غشای ضد آب زیپ‌های ضدآب وقتی در معرض اتو مستقیم و دمای بالای ۱۵۰ درجه سانتیگراد قرار می‌گیرد ذوب می‌شود/حباب می‌زند و می‌شکند/می‌ریزد.
  • تماس مستقیم با لغزنده های زیپ رنگ آمیزی شده در هنگام اتو کشیدن باعث جدا شدن لایه رنگ آنها می شود.
  • تماس مستقیم با لغزنده های زیپ آبکاری شده در هنگام اتو، باعث آسیب به لایه محافظ روی سطح و ریزش و سفید شدن آن می شود.
  • اتوکشی نزدیک به لغزنده های زیپ باعث شکستن آنها به دلیل فشار زیاد اتو می شود.
  • تماس مستقیم با زیپ‌کش‌های پلاستیکی هنگام اتو می‌تواند منجر به گرمای بیش از حد موضعی شود که به نوبه خود می‌تواند منجر به تغییر شکل کشنده‌ها شود و باعث کند کاراکترهای حک شده بر روی آنها از طریق تکنیکی مانند چاپ سیلک از بین برود.

نکات
چگونه می توانید از شر مشکلات ذکر شده در بالا خلاص شوید؟

جدا از دستورالعمل های مشخص شده بر روی برچسب مراقبت، در فرآیند اتو باید دقت ویژه ای برای محافظت از زیپ ها در برابر آسیب و خرابی به کار گرفته شود تا دوام آنها حفظ شود و عمر مفید آنها افزایش یابد.

در زیر نکات مفیدی را در ارتباط با آن ارائه خواهیم کرد.

هنگام اتو کردن، حرارت مناسب برای زیپ را اعمال کنید . اتو کردن با حرارت مناسب فقط به زیپ محدود نمی شود بلکه برای لوازم جانبی زیپ نیز قابل اجرا است. دمای اتو از یک زیپ به زیپ دیگر متفاوت است و بستگی به مواد سازنده دارد. به عنوان مثال، مقاومت حرارتی زیپ های پلاستیکی و زیپ های سیم پیچ متفاوت است و به ترتیب به ۱۳۰ ℃ و ۱۵۰ درجه می رسد.

نوع زیپمقاومت در برابر حرارت
زیپ پلاستیکی۱۳۰ درجه سانتیگراد
زیپ کویل۱۵۰ ℃
زیپ مخفی۱۶۰ درجه سانتیگراد

از تماس مستقیم با زیپ یا قطعات زیپ هنگام اتو کردن ،صرف نظر از دمای اتو یا مقاومت حرارتی مواد تولیدی، اجتناب کنید. زیپ را در حالتی که کشش را در وضعیت مناسبی قرار داده و ثابت کرده اید بالا بکشید و آن را روی سطح افقی قرار دهید. سپس روی زیپ را با یک تکه پارچه بپوشانید و مطمئن شوید که مدت زمان اتو کمتر از ۵ ثانیه است.

برای دندان‌های زیپ فلزی که سطح آن‌ها با لایه‌ای پارافین روانکاری می‌شود که برای سهولت در لغزش استفاده می‌شود، یک تکه کاغذ بین دندانه‌های زیپ و پارچه قرار دهید تا از ذوب شدن لایه پارافینی ناشی از حرارت بالا به پارچه جلوگیری شود. و بر جای گذاشتن لکه این همچنین برای عناصر زیپ پلاستیکی قالب‌گیری شده و عناصر زیپ کویل نیز قابل استفاده است، که اگر قبل از اتو کردن با یک تکه پارچه پوشانده نشوند، می‌توانند ذوب شوند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید