زیپ, مقاله

هر آنچه که باید در مورد زیپ های دو طرفه بدانید

چادر

زیپ دو طرفه چیست؟
اگر قبلاً یک کت، یک کوله پشتی کوهنوردی یا یک چمدان داشته اید، احتمالاً می دانید که زیپ دو طرفه چیست.

زیپ دو طرفه که دو طرفه یا دوتایی نیز نامیده می شود، زیپی از پلاستیک یا فلز است که می تواند همزمان در دو جهت مخالف بسته یا باز شود. ایستگاه‌ها را می‌توان در هر نقطه‌ای در امتداد زیپ قرار داد، اما معمولاً در انتهای آن به‌ویژه در وسایلی مانند کیف و چمدان یافت می‌شوند.

برای لباس، معمولاً زیپ‌های دو طرفه را در قطعاتی که بسته می‌شوند، تعبیه می‌کنند. بنابراین، در حالی که بعید است که زیپ دو طرفه را روی دامن یا مثلاً یک شلوار شلواری پیدا کنید، مطمئناً آنها را روی لباس‌هایی مانند کت و کت پیدا خواهید کرد.

انواع مختلف زیپ های دو طرفه
انواع مختلف زیپ های دو طرفه را می توان بر اساس نحوه جهت گیری لغزنده ها نسبت به یکدیگر متمایز کرد.

انواع زیپ دو طرفه

۱. زیپ های سر به سر دو طرفه
همانطور که از نام آن پیداست، زیپ های سر به سر دو طرفه دارای لغزنده هایی هستند که هنگام بسته شدن زیپ با یکدیگر در تماس هستند. باز کردن این نوع زیپ شامل کشیدن دو لغزنده از یکدیگر و به سمت پایه های قرار گرفته در هر دو انتهای نوار است.

۲. زیپ های دو طرفه دم به دم
که به زیپ های پشت به پشت نیز گفته می شود، زیپ های دو طرفه دم به دم کاملاً مخالف زیپ های سر به سر دو طرفه هستند. وقتی زیپ بسته می شود، دو نوار لغزنده در انتهای مخالف نوار قرار دارند. به جای اینکه دو لغزنده را از یکدیگر دور کنید، باید آنها را به سمت یکدیگر بکشید تا زیپ باز شود.

۳. زیپ های جداکننده دو طرفه
این نوع زیپ دو طرفه به دلیل جهت گیری لغزنده ها نامگذاری نشده است. به این دلیل نامگذاری شده است که زیپ انتهای آن از هم جدا شده است. یکی از لغزنده ها (معمولاً لغزنده ای که در پایین قرار دارد) اجازه می دهد تا زیپ جدا شود.

کاربردهای زیپ دو طرفه

  • زیپ های دو طرفه سر به سر و پشت به پشت معمولا برای لباس های مجلسی، کیف، چمدان و کوله پشتی استفاده می شود.
  • زیپ‌های جداکننده دو طرفه برای لباس‌هایی مانند کت، کت و سایر لباس‌های ورزشی و بارانی هستند. آنها همچنین برای کیسه خواب نیز استفاده می شود.

مزایای زیپ های دو طرفه
بنابراین، چرا دقیقاً کسی به زیپ های دو طرفه نیاز دارد؟ آنها عملکردی مشابه زیپ های معمولی دارند، اینطور نیست؟

خوب، بله و نه. بله، زیرا از زیپ‌های دو طرفه مانند زیپ‌های معمولی برای بستن زیپ‌ها استفاده می‌شود و خیر، زیرا آنها چند مزیت دارند که زیپ‌های معمولی ندارند.

  • برای لباس، می توانید سطح راحتی کت یا کتی را که می پوشید تنظیم کنید. از کشنده بالایی برای بسته شدن آن استفاده کنید، یا اگر می خواهید فضای بیشتری برای تنفس در زیر آن داشته باشید، از کشنده پایینی استفاده کنید.
  • برای کوله‌پشتی‌ها (مخصوصاً کیف‌های پیاده‌روی) می‌توانید به راحتی از یک طرف یا هر دو طرف به بسته دسترسی داشته باشید، بدون اینکه دستتان را دراز کنید و کل زیپ را کاملا باز کنید.
  • برای چمدان: اگر از هر دو طرف زیپ را بکشید، بستن چمدانی که با ظرفیت کامل پر شده است آسان تر است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید